Sidor

"Pyssel - för fantasi utan gränser"


Projekt Balkong - Uppdatering

Rosenbönorna i balkonglådan klättrar sakta uppåt uppför spaljén. Några har nått toppen och verkar vilja fortsätta uppåt i all evighet. Pigga och envisa. De stora löven allra längst ner (de första löven som kom) börjar dock tappa färg och har fått gula fält här och där. Om det beror på att jag började med växtnäringen för sent eller för att de mår mindre bra av regnet som ständigt svämmar över deras blomlåda, vet jag inte riktigt. Tråkigt är det iaf och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Balkongen har i alla fall blivit uppiggad av mer grönt ändå: en ny grön pall att sitta på/lasta av saker/ställa framtida blommor på. Tror jag ska införskaffa en till faktiskt.


Djungelgurkorna stannade i växten för ett tag sedan, så jag gav upp. Lämnade dem instängda i det lilla växthuset, utan att hoppas på något. Och tänka sig, det var precis det som behövdes! Ingen vind, inget regn och instängda i kvav hetta när solen tittade fram. Jag vattnade dem inte ens. Och vips, när jag tittade in för några dagar sedan, så hade löven blivit fler och större! Så än är inte hoppet ute för dem :)


Rosenbönorna som bor i krukan har också börjat spraka av liv; små skott med knoppar har dykt upp lite överallt och jag kan tänka mig att det inte dröjer länge förrän små vita blommor börjar sticka fram bland löven.


Har även utökat inomhusblommorna med en till krukväxt. En Paraplyaralia som numera vaktar mitt sovrumsfönster. Trevlig växt. Och tålig framför allt! Har en till sedan innan och den har fått följa med mig i ca 6år. Står i vardagsrummet tillsammans med sin kompis, en medfaren Kantdracena. Båda två har fått vara med om både torka, övervattning, bladtappande, tre olika hem och omplantering. Lite snea och tilltuffsade, men envisa som skjutton. Fick även en väldig fin Kantdracena som inflyttningspresent när jag flyttade in i mitt nuvarande hem. Så det står 2-2 mellan de två blomsorterna just nu. Har också en ensam blå Passionsblomma (kristikorsblomma) i köksfönstret, som jag visat tidigare. Vi håller fortfarande på att bekanta oss med varandra, så jag velar fram och tillbaka mellan att ihärdigt oroa mig över om jag håller på att ta död på den eller att förväntansfullt se fram emot när de två blomknopparna som nyligen har dykt upp slår ut.

Skulle gärna vilja ha en murgröna och en fredskalla också. En vit orkidé hade inte heller suttit illa. Och en... ja, det känns som om jag börjar bli lite växttokig nu ^.^

7 kommentarer :

Emma sa...

Fint med växter på balkongen! :)

Älvorna och Alvernas Land sa...

Vilken underbar balkong du har,och vilket tålamod :-)
Själv odlar jag inget längre,har på något vis tappat sugen.Sonen har tre stora krukor på balkongen men dom är min mammas förtjänst.Jag bara ser till att det blir vattnat(om jag kommer ihåg ;-) )

Fiff sa...

Kul med växtliv! Men de tre sista krukväxterna du nämnde är inte det lättaste att ha... jag slår ett stort slag för pelargon, aloe, rosengeranium (doktor Westerlunds blomma) och mors tanke. Jag har nog egentligen gröna fingrar, men jag slarvar så hemskt med vattningen, så jag måste också ha tåliga växter ;-)
håller med om att paraplyaralia är väldigt fin!

Annefia sa...

Vad kul att se hur fint bönorna tagit sig! Jag misstänker att bladen gulnar pga övervattningen för jag har ooops, inte kommit i gång att ge näring än själv och mina blad är gröna. Du har väl hål i botten av lådorna? Men det kan ju bli för blött ändå om man fått mycket regn (inte ett problem här i år dock)

Det låter kul och spännande med alla inomhusväxterna med. Det har jag ju varit tvungen att dra ner på nu för tiden (Smulan har hjälpt mig att mina växtbestånde drastiskt) men orkidéer har jag ju... och bladkatusar.

Lisen Elisabeth sa...

Jag gillar växttokigheter!
Jätteroligt att se hur balkongen har tagit sig, tror också att bladen blivit gula av för mycket vatten, särskilt om det svämmar över med jämna mellanrum ; )

Åh och Paraplyaralia som är så fint! Har velat ha en hur länge som helst nu, snygga är de!

LadyNight sa...

Emma:
Ja, har man inte trädgård så får man göra vad man kan med det man har. Balkonger blir ju dessutom så mycket mysigare att vistas på om man har lite natur där :)


Älvorna och Alvernas Land:
Åh, jag har bara visat den "fina" sidan, den andra sidan av balkongen saknar matta och ser riktigt tråkig ut. Nästa år hoppas jag att orken tillåter mig att ta hand om hela balkongen. Vad kul att din son har krukor ute iaf, så det inte är helt tomt. Även om det är du som åker på att hålla liv i dem :P


Fiff:
Ja, visst är det! Och oj, ja då ska jag nog hålla mig ifrån dem. Än så länge. Tåliga växter är ju att föredra, speciellt när man är lite nybörjare som jag :) Inte för att jag slarvar med vattningen, mer att jag kanske liksom...övervattnar dem :P


Annefia:
Jag hade ingen aning om att det skulle vara hål i botten. Men nu är det fyra hål under! Tack för att du nämnde det :) Har plockat bort de flesta gula löven, kändes tråkigt, men nu ser det friskare ut iaf.


Lisen Elisabeth:
Ja, växttokigheter är riktigt mysigt. Känns mer hemtrevligt på något vis när man har en bit av naturen lite närmare. Och jo, det är nog översvämningen som är boven i dramat. Har fixat hål i botten nu. Så inga mer blommor som drunknar! :P

Annefia sa...

Dom kommer nog må mycket bättre nu när dom bir dränerade.

Skicka en kommentar